lördag 22 september 2007

Music, music, music

Under våren och sommaren har jag haft förmånen att få se och höra fyra väldigt olika men väldigt bra musikaliska framträdanden. Det rör sig om artister som på sätt och vis är legendariska i den svenska popkulturen. Det började i april i Malmö, där jag för första gången fick uppleva den unike poeten/visartisten/filosofen Kjell Höglund.


I maj var det dags för nästa högtidsstund, den gången på Hwitan i Falkenberg, där gruppen Liverpool från Norrköping framförde låtar av The Beatles, kanske t o m bättre än originalet.


Jag fick tillfälle att höra dem en gång till under sommaren, i Burseryd i Småland. Toppen! Olle Nilsson inte bara låter som John Lennon, han ser ju ut som John Lennon också.
Senare under sommaren var det visfestival i Falkenberg, och höjdpunkten där för min del var Dan Hylander (som vanligt tillsammans med Py Bäckman) - knappast vissångare, men en av de största i den svenska pophistorien.
Så till sist en artist som jag i flera år hoppats att få se men nästan gett upp hoppet om, Sigge Hill (eller som han egentligen heter Swasse Wassberg). Han uppträdde i Agunnaryd med sin musik, som skulle kunna beskrivas som Hillbilly från Hälsingland.

Inga kommentarer: